klassa_en Klassa.bg
30-03-2017

Вход|Регистрация|

Жълтите коли са обложени с таксиметров данък

image
  • Автор: klassa.bg
  • Дата: 6.2.2017
  • Видяна: 1607 пъти

 На 1 януари София осъмна с 1000 жълти коли по-малко. Двайсет дни по-късно в големите снегове и минусови температури броят им на хартия се увеличи с 400, но по улиците недостигът им се усещаше неистово.

По данни на Столична община към края на 2016 г. техният брой в София е бил 6195, а към 20 януари 2017 г. са били 5524, или със 671 по-малко. Някакъв ад бе при минус 15 градуса да си поръчаш такси или пък да махнеш с ръка на улицата. Диспечери на някои таксиметрови компании дори спряха да отговарят на повикванията по телефоните.

Невъзможно е по телефона да си поръчаш такси предварително с точен час, дори полетът ти да е в 5 ч сутринта. В началото на януари влязоха в сила промените в Закона за местните данъци и такси и жълтите коли вече са обложени с таксиметров данък, който трябва да са платили до началото на 2017 г. За по-лесно го наричат патентен. За София общинският съвет определи той да е 850 лв. Именно с новия данък се обяснява и намалението на жълтите коли в столицата.


Според Спас Атанасов, председател на браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи, в първите дни на годината някои от
шофьори не са събрали пари да го платят, но не са отпаднали от пазара, тъй като ще се издължат по-късно. Възможно било някои да платят и за половин година, за да вземат разрешително. Други пък предпочитали да си починат в студа и да спестят данък за първия месец - 78 лв.

Дори след като температурите се вдигнаха, такситата все още недостигат. И при тях стана като при тока - търсенето и недостигът са в пиковите часове.

Те са сутрин от 7 до 10 ч и вечер от 17 до 20 ч. През останалото време е спокойно, казва Спас Атанасов. Когато изчезне снегът, ще спре и недостигът, смята той. И прогнозира, че заради таксиметровия данък пазарът може да се свие максимум с 200 таксита Според самите превозвачи дефицитът на жълти коли се дължал на съвпадение на няколко фактора - плащането на данъка, срещу което се получава разрешителното от общината, минусовите температури и засиленото търсене.

Заради неразчистените в първите дни малки улички такситата директно отказваха курсовете от и до тях. Кирил Ризов, председател на съюз “Такси”, разказа за няколко случая, в които стигне ли колата до неразчистен път, клиентът отваря вратата и изчезва, без да плати Това по думите му се превърнало в мода.

Калин Кокошаров от една от големите таксиметрови компании обяснява, че при тях не е имало проблем с патентния данък - шофьорите във фирмата го плащали от миналата година. В началото на февруари колите започнали да се увеличават, тъй като и клиентите са били повече. Кокошаров съветва клиентите да ползват мобилните приложения на фирмите, защото чрез тях веднага се активира най-близкото такси. Така на хората не им се налага да чакат дълго диспечер да вдигне телефона. В някои фирми в 80% от такситата има пос терминали, така че може да се плати с карта.

Други пък съветват, ако клиентът иска да плати с карта, да каже на диспечерката и тя му изпраща такси с терминал, обясняват новостите в бранша.

Във Варна от 2600 останаха само 800 таксита според шефа на независимия синдикат “Авто 94” Димчо Иванов. “Таксата “такси” е непосилна за нас.

В София е 850 лева, за Варна е 700 лева, а в Пловдив е 750 лева. Менда Стоянова каза, че това е окончателен данък, но не е така. Никой не ни е освободил от патентни данъци и данъци върху доходите. Получава се така, че плащаш данък, преди да си изкарал някакви пари”, обясни Иванов.

Според изчисленията на синдикалиста около 10 000 лева са разходите на година на един таксиметров шофьор При това без да се включват в тях горивото и резервните части. “Миналия вторник мой колега спрял да си смени акумулатора, минал автобус на градския транспорт и го убил на място.

А човекът е платил предварително такса “такси” и патент за 100 лева”, добави Димчо Иванов. Той каза още, че повечето от младите шофьори на таксита минават курсове за водачи на камиони и заминават да карат тирове в Англия, Германия и Австрия. “Става като по времето на социализма, когато се чакаше с часове, за да си хванеш такси.

Данъкът бе предвиден от 300 до 1000 лв., да беше поне на най-ниското ниво. Общините решиха, че ще усвоят милиони от този нов данък. Къде са обаче грижите им за такситата, къде са химическите тоалетни и стоянките? Ходим по нужда в храстите като престъпници”, гневи се Иванов.

Таксиджиите предвиждат нови протести в София, но това ще стане след избора на новия парламент. В Бургас през януари са издадени с 20% по-малко заявления за таксиметрова дейност Липсата на жълти коли обаче не се усеща, с изключение на студените дни, когато таксиметровите шофьори избягваха да излизат. Такси безпроблемно може да се хване от улицата, на стоянка или по заявка. “Въпреки че са по-малко заявленията за януари, което бе обяснимо заради необичайните студове, постоянно пристигат нови и се обработват”, заяви шефката на дирекция “Икономика” Ивелина Стратева.

Най-осезаемо недостигът се чувстваше по Нова година, когато таксиметровите шофьори се скриха в знак на протест срещу увеличения им данък и оставиха стотици бургазлии да мръзнат по улиците. В Пловдив те намаляха със 700, или с 1/3, след като съветниците приеха 750 лв. данък. От 1800 през 2016 г. в момента жълтите коли са 1100, съобщи председателят на асоциацията на таксиметровите водачи в града Диян Станев.

Колегите му, които са се отказали, не могат да платят високия налог. Шофьорите в града настояваха за 500 лв. патент. Такова бе и предложението на кмета Иван Тотев, но точно преди гласуването на сесия през септември 2016 г. групата на ГЕРБ внесе промяна на данъка и той бе закован на 750 лева. Последвалите протести на таксиджиите не доведоха до корекции.

От 3 години такситата в Стара Загора са 560. По предложение на самите таксиметрови фирми през 2014 г. броят на жълтите коли в Стара Загора бе намален от 700 на 560, такава е и квотата за тази година. В момента се подават молби за годишната регистрация, като едновременно с това се плаща и новият местен данък, който в Стара Загора е възможно най-ниският - 300 лв. И заради него, и с аргумента, че се вдигна минималната работна заплата, в средата на декември м.г. таксиметровите фирми в града вдигнаха цената на превоза с 29 ст. Тя остана 79 стотинки на километър денем и нощем, но първоначалната такса от 90 ст. стана 1,19 лв. За престой се плащат по 20 ст. на минута. По-скъпо карат само десетина частници, които работят самостоятелно.

В студените зимни дни клиентите чувстват недостиг на таксита, особено в пиковите часове, защото някои от шофьорите карат само при хубаво време, а други ползват зимата, за да ходят временно на гурбет в чужбина.  20%  увеличение на цените искат от бранша Браншовата камара за таксиметровите водачи и превозвачи иска поскъпване на такситата в София, каза нейният председател Спас Атанасов.

Големите фирми обаче са на друго мнение. Към този момент за поскъпване на такситата не може и дума да става, коментира пред “24 часа” Людмил Лазаров, шеф на голяма таксиметрова компания. Не обмисляме промяна на цените. Според Атанасов цените на таксиметровите превози се променят на около 5 години. Въвеждането на таксиметровия данък, както и увеличаването на минималната работна заплата, а оттам и на осигуровките е повод това да се случи, смята той.

Увеличението би трябвало да бъде с 20%. В момента дневната тарифа е 77 ст. на километър, а нощната - 88 ст. Според Атанасов заради патентния данък някои от т.нар. “копърки” вече са вдигнали цените. А в студените дни при недостиг на таксита хората са били готови да плащат, за да се придвижат. Ниските цени на такситата и вдигнатите разходи са причина жълтите коли да не достигат.

Към мотивите за поскъпването той добавя още увеличението от миналата година на винетките, както и очаквано поскъпване на застраховката “Гражданска отговорност”.




Към статията няма коментари. Напишете първия.

Добави коментар

Всички полета отбелязани с * са задължителни


  • Моля въведете буквите от картинката.

Народно събрание

prev
next

Времето

София
  • София
  • Пловдив
  • Варна
  • Бургас
  • Русе
  • Стара Загора
  • Плевен
  • Пазарджик
  • Добрич
  • Враца
  • Разград
  • Благоевград
  • Перник
  • Ловеч
  • Видин
  • Кърджали
  • Сливен
  • Велико Търново
В момента15
  • Днес30.3.2017

    15

  • петък31.3.2017

    14|26

  • събота1.4.2017

    13|27

В мрежата днес

prev
next